Case: Rikke skiftede til gymnasiet

For dum til gymnasiet - for klog til at lytte efter

Rikke Ihle blev erklæret uegnet til gymnasiet og startede derfor på en erhvervsuddannelse som dyrepasser. Men efter grundforløbet søgte hun alligevel ind på gymnasiet og får både 10 og 12 for sine afleveringer.

18-årige Rikke Ihle fra Gadstrup ved Roskilde sidder og undrer sig. Hvordan kan det være, at staten vil bruge penge på de elever i klassen, som næsten aldrig er i skole, og hverken følger med i timerne eller afleverer deres skriftlige opgaver – når hun ikke selv blev erklæret egnet til gymnasiet i første omgang?

”De koster staten mange penge og ødelægger det på en måde for os andre, fordi de har dårlig indflydelse og trækker andre med ned. Man skulle sige til dem: ’Hvad laver I her’," siger Rikke Ihle, der gerne ville have en gymnasial uddannelse frem for en erhvervsuddannelse, fordi det syntes hun, at der var mere fremtid i.

”Men uddannelsesvejlederen i folkeskolen mente ikke, at jeg kunne klare det. Det var nærmest som at få at vide, at jeg var dum. Jeg er også ordblind, og det er jo på en måde som at have et ’dumme-syndrom’, så jeg lyttede bare efter, hvad de sagde til mig og tænkte, at de har jo nok ret. Det er jo deres arbejde at fortælle mig, hvad jeg kan klare.”

Skuffet over vejledningen

Når hun tænker tilbage på UU-vejledningen, er det med en vis grad af skuffelse:

”Hun kendte mig jo slet ikke som person, men havde kun kigget på mine karakterer og talt med mine lærerne, og så dårlige var mine karakterer altså heller ikke.”

Selv om hun havde været på Roskilde Tekniske Gymnasium på brobygning i 8. klasse og var blevet interesseret i kemi-, matematik- og biologiundervisningen, søgte hun ind på erhvervsuddannelsen dyrepasser med speciale i heste på Landbrugsskolen Sjælland.

”Det var fedt at gå derude. Vi var 30 piger i klassen med samme interesse. Det var fantastisk og lidt som at være på efterskole. Vi var i stalden tre gange om ugen og fik rideundervisning af en beridder. Jeg fik endda en elevplads, som ellers ikke ret mange gør,” fortæller Rikke Ihle, der selv har haft hest i mange år.

Ingen fremtid som dyrepasser

Hendes elevplads var på et stutteri i Fredensborg, hvor hun skulle arbejde og bo fra mandag til fredag. Men så begyndte hun at spekulere over, hvad hun egentlig ville med livet.

”Det er helt sikkert fedt at være dyrepasser som 25-årig, men pludselig kunne jeg ikke se mig selv gå rundt i en stald som 30-40 årig. Det er sindssygt hårdt arbejde, som slider en op, og man risikerer nemt at blive mast eller sparket med så mange heste omkring sig, så man er meget udsat. Samtidig er det dårligt lønnet. Jeg kunne ikke se nogen fremtid i det.”

Den rigtige beslutning?

Det tekniske gymnasium blev ved med at spøge i baggrunden. Rikke Ihle besluttede at gøre grundforløbet som dyrepasser færdigt og sluttede med et 10-tal. Undervejs holdt hun møder med både en studievejleder fra kommunen og en fra gymnasiet og nåede lige at søge ind før sommerferien.

Beslutningen betød også, at hun måtte ringe til stutteriet og fortælle, at hun ikke startede i praktik alligevel.

”Det var en virkelig svær opringning. Både fordi jeg havde det dårligt med at sige fra, og fordi det jo et eller andet sted var en beslutning for livet. Nu skulle jeg alligevel ikke være hestepasser. Var det den rigtige beslutning?”

Man kan miste selvtilliden

Hele sommerferien gik hun og ventede, og en uge før skolestart ringede de så endelig fra Roskilde Tekniske Gymnasium og tilbød hende en plads.

”Jeg var selvfølgelig spændt på, om jeg kunne klare gymnasiet. For når man en gang har fået at vide, at man ikke kan klare det, kan det påvirke en så meget, at man ikke selv tror på det. Men hvis jeg beslutter mig for noget, så skal jeg nok gennemføre det,” fortæller hun.

Får høje karakterer

I dag går Rikke Ihle i 2.g. på studieretningen Kemi A, Biologi B & Psykologi C og klarer sig over al forventning med både 10- og 12-taller.

”Det var så godt at starte og opleve, at jeg godt kunne klare det, og det er en kæmpe succes for mig, når jeg får gode karakterer. Jeg havde ikke succesoplevelser på samme måde på Landbrugsskolen, fordi jeg ikke lærte så meget nyt. Her lærer man sindssygt meget hver dag, jeg videreudvikler mig og kan se på mine karakterer, at jeg bliver bedre.”

Er god til at prioritere

Men det var et hårdt skift fra Landbrugsskolen til gymnasiet, fordi hun havde haft pause fra de fleste fag i et helt år og derfor skulle have det hele genopfrisket, og fordi undervisningen var på et noget højere plan end på Landbrugsskolen.

”I 1.g. var jeg urolig for, om jeg fik for mange lektier for, men det synes jeg overhovedet ikke. Som hestepige er man god til at prioritere sin tid, så jeg har intet skriftligt fravær. Det betyder meget for mig, at jeg får afleveret mine ting.”

Holder fast i hesten

Overskuddet får hun ved at tage ud til hestestalden efter skole.

”Det er mit frirum. Jeg er ligeglad med, hvor mange lektier jeg har for. Jeg slår hjernen fra og stresser helt af, når jeg er i stalden. Så kommer jeg hjem ved 19-tiden, spiser aftensmad, læser lektier og går i seng. Jeg går aldrig i byen, for det duer ikke at vågne op med tømmermænd, når man skal ud til hesten dagen efter,” siger den travle gymnasiepige, der dog også finder tid til at have en kæreste.

Du kan, hvad du vil

I dag føler Rikke Ihle sig sikker på, at hun nok skal gennemføre gymnasiet. Men så kommer næste bekymring:

”Så skal jeg måske læse videre på universitetet, og kan jeg klare det? Min fremtidsdrøm er at komme ind og arbejde for eksempelvis Novo Nordisk i deres laboratorier eller forske i medicin. Så det var helt sikkert den rigtige beslutning for mig at skifte ungdomsuddannelse.

Rikke Ihles råd til andre, der tvivler på, om de er startet på den rigtige ungdomsuddannelse, lyder:

”Følg din mavefornemmelse og kig fremad. Find ud af, hvad der er det rigtige at gøre for dig. Det er fantastisk at finde ud af, at det er ok at være svag på nogle områder, for du er helt sikkert stærkt på andre. Og bare fordi jeg er ordblind, er jeg ikke dum. Min holdning er, at du kan, hvad du vil.” 
/Tekst: Helle Thilo. Foto: Privat

Blå bog

Navn: Rikke Ihle


Alder: 18 år


Bopæl: Gadstrup uden for Roskilde med mor, far og storesøster


Uddannelse: går i 2.g. på Roskilde Tekniske Gymnasium


Arbejde: Hestestald.

"Jeg lyttede bare efter, hvad de sagde til mig og tænkte, at de har jo nok ret. Det er jo deres arbejde at fortælle mig, hvad jeg kan klare.”

Dyre- passer

En dyrepasser fodrer, passer og plejer dyr. En vigtig del af arbejdet går ud at sørge for, at dyrene har det godt og give dem mulighed for at lave nogle af de samme ting, som de gør i naturen.

En dyrepasser kan blive ansat ved et stutteri, i medicinal- industrien eller i zoologiske haver. Det er også muligt at tage uddannelsen som EUX-forløb, så man bliver ligestillet med folk, der har en gymnasial uddannelse.

Teknisk gymna- sium

Teknisk gymnasium (HTX) er en treårig gymnasial uddannelse, hvor teknologi og naturvidenskab er i centrum.

En HTX-eksamen kvalificerer til et job med naturvidenskab, teknologi, teknik, kommunikation med mere. Teorierne fra bøgerne bliver afprøvet i praksis i laboratorier, værksteder eller ude i naturen.